zaterdag 10 november 2012

Ronde drie: eerste vuurproef doorstaan

De derde ronde was de eerste grote test voor onze delegatie. De tegenstanders worden steeds sterker, hoe houden onze spelers zich als het even tegen zit? Het antwoord luidt voorlopig: uitstekend! Man van de dag was Robby, die met zwart een ijzersterke Russische tegenstander toebedeeld kreeg. Hij kwam al snel onder gigantische druk te staan, maar bleef maar vechten voor zijn kansen. Mooi om te zien, uiteindelijk werd hij beloond met een welverdiend halfje. Ook Jorden kwam door een positionele fout (14...c4?) zeer slecht te staan, maar dit bracht ook bij hem het beste in hem naar boven. Scherp rekenend vocht hij zich een weg naar de remise. Anna-Maja was toen allang klaar, een strakke aanvalsoverwinning waar niets op af te dingen valt. Net als Benjamin heeft ze nu 3 uit 3. Lisa won ook en staat nu net als de jonge boys op 2,5 uit 3. Morgen nog een enkele ronde en overmorgen de dubbele ronde (gevolgd door een rustdag), dan weten we definitief meer. Heel fijn is dat Tjark vandaag een lekkere aanvalspot afleverde, waarmee hij van de nul af is. Nu volgen de twee partijen die niet live waren en daarna de quootjes. Anna-Maja: Mijn partij was eigenlijk best makkelijk. De voorbereiding kwam op het bord, alles ging heel vlot. Ze veranderde de zetten een klein beetje, maar ik speelde gelukkig toevallig de goeie zetten volgens Merijn. Daarna ging ik aanvallen en ging zij proberen om dat te blokken, wat dus faalde. En toen ging ze gewoon hard eraf. Leuk om een keer als eerste klaar te zijn! :-) Wist je dat... …Anna-Maja's live-bord faalde. In plaats van de 1.e4 en 2.d4 was er live 1.d4 en 2.e4 te zien. …Alle deelnemers een pet van de sponsor 'Shark' kregen. …Anna-Maja heel goed is in 'Wist-je-datjes'. …Ze eigenlijk nu opschept. …Merijn niet weet dat Anna-Maja dit nu zit te doen. …Jorden zijn tegenstander een 'Amerikaanse aap' noemde in de file van zijn voorbereiding. …Lisa tegen Lisa moet. …Anna-Maja tegen een klein Duits jongetje remise maakte (voor de lol). …Robby vanuit een verloren stelling weer volop in de strijd zit. …Tjark het eerste punt binnen heeft gehaald. …Benjamin een baas is. Lisa: Het was een leuke partij. De opening was een f4 Najdorf. In de opening dacht ze snel lang na. Na de opening, kreeg ik een interessante stelling. Ze maakte een paar foutjes en daarna was het uit. Benjamin: Ik stond al snel ok met zwart maar op een gegeven moment leek het alsof hij me getruct had met Lb5. Echter, ik vond toen het geniale c5! (Dxc5 Tc8) gevolg door Pd6! (Lc6 Pc4 b3 Df4+ Kb1 Tb8) waarna ik de partij gemakkelijk naar me toe trok. Robby: Mijn tegenstander had een onverwachte zijvariant gespeeld, die ik niet kende. Uiteindelijk deed ik een zet waarvan ik dacht dat hij goed was, maar die zet was juist niet goed. Op een gegeven moment moest ik uit wanhoop een kwal offeren. Toen ik die weer met een truucje terugwon was het gelijk. Dit halfje voelt als een heel punt! Tjark: Voor vandaag had ik Aljechin voorbereid en toen kreeg ik 1...c5. Oke dan dan maar Najdorf. Hij had het slecht voorbereid, want ik kende het beter dan hij. Ik miste een ´computerzet´ en deed een menselijke aanval. Hij miste echter de juiste verdediging en toen ging hij mat met zijn koning op h4. EINDELIJK een goede partij gespeeld ahh. Jorden: Ik kreeg uit de opening een ongeveer gelijke stelling. Ik begon toen een beetje moeilijk te doen en ik kwam wat minder te staan. Daarna miste ik een stukoffer voor hem waardoor hij 3 pionnen voor het stuk kreeg. Hij miste toen gelukkig een goede voortzetting en na wat nauwkeurige zetten maakte ik vrij gemakkelijke remise. Ik vind trouwens ook dat Lisa en Benjamin wat langere stukjes moeten schrijven. Zo ziet het er boven op de berg uit:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten