zondag 11 september 2011

Ronde 1: Nederland goed uit de startblokken: 11 uit 15!

De Nederlandse ploeg is het EK in Albena goed begonnen. In de eerste ronde werden er 11 punten behaald, precies voldoende voor de ijsjesscore! De hele dag was internet in ons eigen hotel prima in orde, maar naar mate er meer kinderen binnendruppelden en het aantal laptops steeg werd de verbinding steeds trager. Dit zal de rest van het toernooi vermoedelijk zo blijven. De eerste 3 a 4 uur kunnen we jullie redelijk op de hoogte houden, voor de laatste paar partijen zal steeds even geduld nodig zijn.


Hierboven is Merijn van Delft aan het analyseren met Thomas Beerdsen. Robby Kevlishvili en Stef Keetman (de vader van Maaike) kijken toe. Hieronder de reacties van de spelers na afloop van hun partij:

Jongens t/m 10
1 Lucas van Foreest: Ik heb gewonnen omdat de bananen krom zijn.
½ Robby Kevlishvili: In de opening verloor ik twee pionnen waar door ik verloren stond, maar door een trucje won ik die twee pionnen terug en was het remise.

Jongens t/m 12
1 Jorden van Foreest: Mijn tegenstander kwam niet slecht uit de opening maar daarna speelde hij een slechte zet waardoor ik een pion won. Daarna ging het simpel want ik stond erg actief en hij kon niks en in tijdnood maakte hij de laatste fout.
1 Robin Lecomte: Ik kwam snel actief te staan en had mijn stukken ontwikkeld. Mijn tegenstander brak het centrum op met zijn koning in het midden. Uiteindelijk had mijn tegenstander geen zetten meer en zou hij veel stukken verliezen hij gaf op.

Jongens t/m 14
1 Thomas Beerdsen: Ik denk dat ik een paar onnauwkeurige zetten speelde, maar daarna ging hij een slecht eindspel in waardoor ik won.

Jongens t/m 16
1 Roger Meng: Ik kwam heel goed uit de opening (Benko) en speelde bijna alles à tempo (op het einde had ik zelfs 1:40 en hij minder dan 1min). Toen deed ik iets minder handigs en het eindspel werd moelijker om te winnen. Maar uiteindelijk won ik!

Jongens t/m 18
1 Hugo ten Hertog: Ik speelde tegen een Engelsman, waar ik 2 jaar geleden op het EK van had verloren. Hij speelde Frans, en ik kreeg een klein plusje. Dat verpestte ik in tijdnood weer behoorlijk, maar  na bijna 5 uur spelen won ik het eindspel toch nog.

Meisjes t/m 10
½ Lucie Egberink: ik kwam best aardig uit de opening, maar ook zij had kansen. Later stond het ongeveer gelijk, ik kon een pion winnen, maar zij kon matdreigingen creëren die ik dan weer moest pareren, dus ik bood remise aan en zij nam het aan.

Meisjes t/m 12
0 Anna Maja Kazarian: Mjin tegenstandster speelde een zijvariant het Spaans. Toen kreeg ik een blote koning, maar ik had wel een pion meer. Helaas raakte ik die pion weer kwijt en mijn tegenstandster kreeg een toren op de tweede rij en toen viel mijn stelling uit elkaar.
1 Maaike Keetman: Ik kreeg een mooi centrum, maar ze brak het niet af dus toen kwam ik heel goed te staan. Ik won een pion, meteen daarna nog een, en ik stond zo goed dat ik even later ook de partij won.

Meisjes t/m 14
0 Catheleijne Sanders: Het ging in eerste instantie wel oké, maar toen maakte ik een foutje en zij was handiger in tijdnood.
1 Mahsa Bitalzadeh: Ik maakte een openingsfout, maar mijn tegenstander wist het niet te weerleggen. Hierdoor stond ik een pion voor en zette ik uiteindelijk mat.
0 Willemijn de Voogt: Ik was zwart en moest op een livebord tegen de 3e geplaatste. Meteen een hele uitdaging. Ik kreeg gesloten Siciliaans op het bord. Na Tb8 is het plan b5 en met b4 het paard op c3 wegjagen. Ik zette dit alleen niet door. Zij zette veel druk op de koningsvleugel en ik verloor de controle over de zwarte velden en toen ging het wel heel hard.

Meisjes t/m 16
1 Sophia Thoma: Ik kwam goed uit de opening, toen ging ik met h5, g5, f5 en e5 enzo aanvallen, en toen dreigde ik opeens ondekbaar mat.

Meisjes t/m 18
1 Evie Warmelink: Eerst won ik een pion. Daarna ging ik een kwaliteit winnen, maar ze deed een slechte zet en toen werd het een stuk en ik won.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten